9 stycznia 2014

"Zgon" Gina Damico

Gina Damico
Zgon
Wydawnictwo Fabryka Słów 2013


Lexington Bartley ma 16 lat i jest przyczyną wielu problemów. Dyrektor kolejnej szkoły, która nie może sobie poradzić z jej agresywnym zachowaniem, załamuje ręce, jednak daje jej ostatnią szansę. Rodzice postanawiając wysłać ją na wakacje na farmę jej wujka, Morta, gdzie ma nauczyć się ciężkiej pracy i pokory. Gdy dociera na miejsce, szybko orientuje się, że tu wszystko wygląda inaczej, niż się spodziewała. Mort okazuje się bowiem być Żniwiarzem, którego zadaniem jest przeprowadzać dusze na drugą stronę. Lex szybko musi nauczyć się nowego fachu, dodatkowo rozwiązując zagadkę dziwnych, nieplanowanych w Zgonie śmierci.





Historia jest całkiem ciekawa, chociaż miała również swoje słabsze strony. Miasteczko Zgon jest idealnym miejscem do tak mrocznej pracy, a ludzie, którzy w nim pracują, znają się na swojej robocie. Poza czasem asymilacji Lex do tego portalu między dwoma światami, pojawia się tu wątek tajemniczych zabójstw. Dziewczyna wraz z grupą Żniwiarzy i Zbieraczy podążają tropem mordercy, który próbuje wymierzać sprawiedliwość poza panującym prawem. To całkiem sprawnie stworzony wątek, który nie odkrywa przed czytelnikiem zbyt szybko swoich kart.

Styl powieści był dla mnie trochę męczący. Chociaż sam pomysł na nią bardzo mi się podobał, długo jakoś nie potrafiłam się w niej odnaleźć. Niektóre opisy mi się dłużyły, a inne wydawały się bezcelowe, ostatecznie mocno się wynudziłam. Nie zrozumiałam też przedstawionego "romantycznego" wątku, który był chyba najgorzej rozwiniętym pomysłem w tej książce. Opisy relacji między Lex a Driggsem był często zwyczajnie żenujące, a określenia o "dzikim, namiętnym, nastoletnim (!) seksie" nijak nie pasowały mi do tej szesnastolatki – choć może to wynik braku zgody pomiędzy moim myśleniem, a mentalnością nastolatek współczesnej (pop)kultury.

Jak na debiut literacki, autorka spisała się nie najgorzej. Miasteczko Zgon jest ciekawie stworzonym miejscem, część bohaterów jest bardzo dobrze przedstawionych (choć ze względu na ich ilość nie wszystkich poznajemy dokładnie), a wątek morderstw jest zaskakujący i na szczęście nie wszystko idzie po myśli głównej bohaterki. Nie wszystko jest tu jednak dopracowane; obiecywany sarkastyczny humor mocno kuleje, lecz może kolejne tomy przygód Lex będą wyglądały już znacznie lepiej. Jest to książka stworzona typowo dla nastolatków, która nie trafi raczej do szerszego grona odbiorców. Mam po niej mocno mieszane odczucia z przewagą złych wrażeń, lecz z nadzieją na poprawę przy kolejnych częściach.

ISBN: 978-83-7574-992-2
Tytuł oryginalny: Croak
Liczba stron: 407
Cena detaliczna: 39,9 zł

8 komentarzy:

  1. od dłuższego czasu poluję na ta książkę, ale po twojej recenzji chyba sobie ja daruję ;)

    wyrazajac-siebie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak właśnie myślałem od początku, że nie warto sięgać po tą książkę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo bym ciekawa recenzji tej książki i widzę, że jak na debiut nie jest źle. Szkoda jedynie, że sarkastyczny humor jest słabiutki, ale i tak nie zmienia to faktu, że mam ochotę przeczytać tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie jestem zainteresowana- bo to wiele tomów, kulejący watek romantyczny.

    OdpowiedzUsuń
  5. Swego czasu wszędzie pojawiał się zwiastun tej książki i to mnie nieco zniechęciło do lektury. Teraz też jakoś nie czuję się specjalnie zachęcona.

    OdpowiedzUsuń
  6. Niedawno przyszła mi ta książka z wymiany i wydaje mi się, że mimo tego co o niej piszesz, mnie spodoba się bardziej bo uwielbiam takie klimaty :D Ale jeszcze się zobaczy, na razie czeka na półce na swoją kolej :3

    OdpowiedzUsuń
  7. Coś mnie przyciąga do tej książki, choć jestem pełna obaw, czy to aby na pewno lektura dla mnie. Ale przeczytamy, zobaczymy :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Mnie osobiście książka się podobała. Co prawda nie była wspaniała ale dało się przeżyć. Niektórzy bohaterowie faktycznie byli słabo opisani i wątek romantyczny kulał. Jednak dla fanów takich klimatów będzie idealna. Książkę (tak jak wszystkie inne) pochłonęłam w 3 dni pracujące. Polecam

    OdpowiedzUsuń