26 sierpnia 2013

"Szepty dzieci mgły (i inne opowiadania)" Trudi Canavan

Trudi Canavan
Szepty dzieci mgły (i inne opowiadania)
Wydawnictwo Galeria Książki 2010


Talent Trudi Canavan miałam już przyjemność poznać przy ostatnio czytanej przeze mnie Trylogii Czarnego Maga. Teraz sięgnęłam po coś nowego w jej twórczości - zbiór opowiadań, których, jak sama autorka przyznaje, nie często zdarza jej się pisać. Kiedy ma się głowę pomysłów, czasem ciężko zawrzeć je w tak krótkiej formie. Autorka zebrała jednak zapisywane gdzieś na skrawkach papierów pomysły, by stworzyć tę antologię fantastyki. Szepty dzieci mgły to zbiór pięciu opowiadań głównie fantasy, choć także science-fiction.

W opowiadaniach autorka opiera się o pomysły, na które wpadała podczas pisania swoich książek. Są one więc bardzo zbliżone tematycznie - "Szalony uczeń" to historia wyrwana ze świata trylogii Czarnego Maga i Zdrajcy, przedstawia nam magów, którzy stają w obliczu zagrożenia, gdy wśród uczniów pojawia się jeden, który pragnie wykorzystać czarna magię do zawładnięcia światem. "Markietanka" przedstawia postać kobiety, która zdaniem niektórych niesie śmierć, a "Szepty dzieci mgły" to walka z demonami przeszłości". "Przestrzeń dla siebie" jest z kolei opowieścią najbardziej nietypową dla twórczości tej autorki - podróże w czasie to nie jej domena, a jednak udało jej się stworzyć ciekawą, pouczającą historię. "Biuro rzeczy znalezionych" pokazuje nam, że wszystko ma swoje konsekwencje.

Do antologii podeszłam z dużym zapałem, choć mam świadomość, że zwykle wypadają one dość przeciętnie. Tutaj niewątpliwie autorka pokazała, że w jej głowie ma wiele pomysłów, które warto opisać i pokazać światu, choć niekoniecznie nadają się one na opowieść. Niektóre z tych opowiadań były niemal tak dobre, jak powieści Canavan, inne dużo słabsze, choć ciekawe. Autorka dużo lepiej porusza się w stworzonym już przez siebie magicznym świecie, nie tak świetnie wychodzi jej eksperymentowanie z nowymi typami opowiadań - tu też w formie pamiętnika, tworzenie lekkiego science-fiction oraz opowiadania z bardzo płytkim morałem, gdzie musimy doszukiwać się celu.

Książka jest krótka, przedstawione opowieści czyta się błyskawicznie, głównie ze względu na bardzo prosty język, którym posługuje się Canavan. Każdą historię autorka opatrzyła własnym komentarzem, dotyczącym okoliczności i powodów jej powstawania, co pozwala nam trochę zrozumieć drogi, którymi podążała, tworząc dla czytelników coś odmiennego od jej twórczości. Poleciłabym gorąco, lecz raczej jedynie dwa z tych pięciu opowiadań, które są wspaniałe i wciągające. Pozostałe raczej tylko dla wiernych fanów samej autorki.


"Widok z mojego okna jest przerażający. Tysiące gorinów, enków i reberów gniją na polach - oddały swoją energię, by pomóc Kyralii się bronić. Jest ich za dużo, żeby je zjeść. (...) Niektórzy uważają, że Gildia jest skończona, a więc nie ma już o czym pisać. Ale przecież nie wszyscy zginęliśmy. 
Gliken z rodu Balen, z domu Sorrel
Kronikarz Gildii Magów"

ISBN: 978-83-62170-06-7
Liczba stron: 202
Cena okładkowa: 29,9 zł (twarda oprawa)
Opowiadania:  
  • Szepty dzieci mgły
  • Szalony uczeń
  • Markietanka
  • Przestrzeń dla siebie
  • Biuro rzeczy znalezionych

11 komentarzy:

  1. Widzę, że ta książka umiejscowiona jest w w dużej mierze w gatunku fantasy oraz także science-fiction. Ja niestety nie gustuje w tego typu klimatach, dlatego szczerze napiszę, że jednak się nie skuszę na tę książkę, ale doceniam twoją rzetelną recenzje.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie lubię opowiadań, więc raczej nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A szkoda, niemal każdy autor od opowiadań zaczyna!

      Usuń
  3. Czytałam i bardzo miło wspominam tą książeczkę. Każde opowiadanie miało jakiś głębszy sens i strasznie przyjemnie upłynął mi z nimi czas. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No proszę, a moje wrażenia były trochę mniej pozytywne, chociaż niektóre opowiadania rzeczywiście były na poziomie :)

      Usuń
  4. Niestety nie przepadam za zbiorami opowiadań, bo zazwyczaj okazują się rozczarowaniem, ale z chęcią zapoznałabym się z inną twórczością tej autorki ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No niestety tak często bywa. Ale inne książki autorki polecam z przyjemnością :)

      Usuń
  5. Nie znam twórczości tej autorki, chociaż tytuły jej książek wielokrotnie widziałam w księgarniach. Jakoś nie czuję się nimi zainteresowana, więc po zbiór opowiadań też na razie nie sięgnę. Może kiedyś w przyszłości zmienię zdanie. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja długo najpierw o niej słyszałam w różnych miejscach w internecie, w ksiągarniach itd. raz sięgnęłam i sięgam do dziś :)

      Usuń
  6. Nie przepadam za opowiadaniami, wiec raczej spasuję ;0
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń