19 sierpnia 2013

"Niepotrzebna jak róża. Potrzeba normalności w chorobie psychicznej" Arnhild Lauveng

Arnhild Lauveng
Niepotrzebna jak róża. Potrzeba normalności w chorobie psychicznej
Wydawnictwo Smak Słowa 2009


Ludzie chorzy psychicznie są milczeniem. Odbiera im się głos, który zwykle nie brzmi poważnie w ustach schizofrenika, zdolności, bo chory z wieloma rzeczami nie potrafi sobie poradzić i ból, bo przecież jest on tylko w głowie. Wielu nie traktuje poważnie ich potrzeb, nie potrafi zrozumieć sposobu myślenia, tego co rozgrywa się w ich myślach i skazuje na trwanie w tym milczeniu przez lata. Niezrozumiani, wyniszczeni, pełni strachu i nieufności - Lauveng w tej psychologicznej rozprawie wyjaśnia, jak wiele błędów popełniali wobec niej lekarze, którzy niejednokrotnie nie potrafili jej pomóc, jak bardzo cierpiała z krzyczącym w jej świadomości Kapitanem i kto z ludzi, którzy znaleźli się dookoła niej, naprawdę potrafił jej pomóc odbić się od dna.

Arnhild Lauveng to kobieta, która przeszła ciężką, długą drogę, by móc wreszcie nazwać siebie zdrowym człowiekiem. Lata spędzone w szpitalach psychiatrycznych przyniosły jej wiele bólu i cierpienia psychicznego, chociaż ostatecznie pozwoliły jej żyć w pełni, być szczęśliwą, śmiać się i rozwijać. Schizofrenia zabrała jej wszystko. Zabiła wszelkie wartości, sprowadziła ją na samo dno, lecz nauczyła też wiele, zbudowała jej świat od nowa. Lauveng udało się wygrać z wyniszczającą chorobą, uciszyć głosy w swojej głowie i spełnić swoje marzenie o zostaniu psychologiem. Dziś wyciąga rękę do wszystkich tych, w których jak kiedyś w nią, wszyscy stracili już nadzieję.

Piękna książka o trudach choroby psychicznej jaką jest schizofrenia. Autorka opowiada o swoim życiu w szpitalach, o ludziach, których spotkała, o innych pacjentach. Dowiadujemy się, dlaczego cięła się odłamkami szkła, nie chciała jeść i czego tak naprawdę potrzebowała. Dla Lauveng schizofrenia to choroba samotności, kiedy czuła się odepchnięta i niezrozumiana, izolowana, gdy pragnęła kontaktu z ludźmi, wrzucana w tłum, gdy chciała spokoju. Choroba nieraz zamykała jej usta, nie pozwalając mówić wprost o swoich potrzebach, a w zamian za to kazała jej cierpieć z bólu, głodować i myśleć, że to właśnie jest życie, na jakie zasługuje.

"Niepotrzebna jak róża" to książka, która zachwyca, choć dotyka trudnego tematu. Czyta się ją niezwykle szybko, ponieważ autorka umiejętnie i subtelnie opisuje swoje lepsze i gorsze dni spędzone w szpitalach. Wspomina ludzi, których spotkała na swojej drodze z punktu widzenia dziś i wszystkiego, czego nauczyła się przez te lata. Teraz Lauveng to wykształcona kobieta, która jednak nie zapomina o swojej przeszłości i potrafi mówić o niej otwarcie, dając nadzieję innym na wyzdrowienie. Książka otwiera oczy, zwłaszcza gdy zna się ludzi cierpiących na tę chorobę i pozwala lepiej spostrzegać ich problemy. Takim osobom polecam ją w pierwszej kolejności, na pewno znajdą tu odpowiedzi na wiele pytań. Choć taka lekcja zrozumienia i wrażliwości nie powinna pozostać obca nikomu.


ISBN: 978-83-925897-9-2
Tytuł oryginalny: Unyttig som en rose
Cena okładkowa: 30 zł
Liczba stron: 180

20 komentarzy:

  1. Bardzo trudna tematyka. Ja również boję się ludzi chorych psychicznie i nie umiem zrozumieć ich sposobu myślenia, chociaż bardzo bym chciała. Może akurat dzięki powyższej pozycji zmienię swoje nastawienie do tej choroby i ludzi nią dotkniętych. W każdym razie zaryzykuje, gdyż widzę po twojej recenzji, że warto.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, ża wiele osób odczuwa taki strach. Ja także tak mam i wydaje mi się, że właśnie ta ksiązka świetnie pokazuje, że nie ma się czego bać, a nawet można zrobić coś więcej i pomóc :)

      Usuń
  2. Takie cięższe lektury to nie na wakacjach :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciężka lektura to nie jest, po prostu o trudnej tematyce :)

      Usuń
  3. Muszę przeczytać! Dopisuję do dłuuugiej kolejki :) Gdy chodzi o schizofrenię, bardzo ciekawa jest stara, ale świetnie napisana książka polskiego psychiatry, Antoniego Kępińskiego, zatytułowana po prostu "Schizofrenia".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie czytałam, ale dzięki za polecenie! Może być ciekawa :)

      Usuń
  4. Nie czytałam jeszcze książki, która poruszyłaby taką tematykę. Muszę przeczytać tę książkę. Bardzo mnie nią zainteresowałaś.

    OdpowiedzUsuń
  5. A ja czytałam kiedyś "Byłam po drugiej stronie lustra" tej autorki i nie wiedziałam, że napisała ona jeszcze jakąś książkę. Chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak to także książka zbliżona tematycznie, bo o historii tej samej kobiety :) Szkoda, że nie miałam jeszcze okazji jej przeczytać!

      Usuń
  6. Cóż mogę napisać... Świetna recenzja. Po książkę na pewno sięgnę, ponieważ jestem przekonana, że warto.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  7. Słyszałam o tej książce, ale jakoś aż do tej pory nie mogłam się przekonać :)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Myślę, że naprawdę warto ją przeczytać. Lubię książki skłaniające do refleksji i poruszające trudne tematy. Zdecydowanie dla mnie :) Pozdrawiam,, Livresland :*

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie czytałam jeszcze książki o takiej tematyce i na dodatek napisanej z perspektywy osoby, której jest ona tak bliska i tak dobrze znana. Bardzo ciekawa propozycja - zapisałam sobie tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tematyka ciekawa, a z perspektywy osoby chorej dość niespotykana :)

      Usuń
  10. Z chęcią przeczytałabym tą książkę, ponieważ napisana jest od "wewnątrz" tego wszystkiego. Napisana przez osobę, która to wszystko przeżyła i która wie najlepiej jak to było.

    OdpowiedzUsuń