21 lipca 2013

"Wiedźmin (opowiadanie)" Andrzej Sapkowski

Andrzej Sapkowski
Wiedźmin (opowiadanie)

Andrzeja Sapkowskiego przedstawiać czytelnikom chyba nie trzeba, choć pewnie niektórzy jeszcze sami mieli okazji zapoznać się do tej pory z jego twórczością. Autor popularnej sagi o Wiedźminie z Rivii, choć także wielu innych książek i opowiadań. Ja, rozpoczynając przygodę z jego twórczością, zaczynam od samego początku - opowiadanie "Wiedźmin", debiut literacki pisarza. Co więcej ten egzemplarz dołączony był do gry o tym samym tytule, przy której spędziłam parę ładnych godzin, wczuwając się w świat stworzony przez Sapkowskiego, wcielając się w samego Geralta z Rivii.

Do Wyzimy przybywa białowłosy, tajemniczy człowiek. Od razu zaznacza swoją pozycję wśród miejscowych, zabijając oprychów w tamtejszej karczmie. Jego celem jest jednak zadanie, które zauważył na tablicy ogłoszeń, pochodzące od samego króla, Foltesta. Ten obiecuje nagrodę za odczynienie uroku z jego córki, która przemieniła się w strzygę i od lat zabija mieszkańców. Wielu odważnych próbowało już podjąć się tego zadania, choć bezskutecznie. Wiedźmin wie, że to wyjątkowo niebezpieczna misja, mimo to postanawia wyruszyć do grobowca strzygi.

Opowiadanie o Wiedźminie ukazało się po raz pierwszy w 1986 roku w miesięczniku "Fantastyka". Było jedną z prac przekazanych na organizowany przez czasopismo konkurs, w którym zajęło trzecie miejsce. Później zostało wznowione w zbiorze "Wiedźmin" w 1990 roku oraz "Ostatnie życzenie" w 1993 roku. To krótki wstęp, z którym najlepiej zapoznać się czy to przed samą grą czy przed pozostałymi książkami o Geralcie. Książki wciąż przede mną, choć pierwsza część gry już za mną - i ją ogromnie polecam fanom RPG-ów :)

Sapkowski to lekki styl, który pochlania czytelnika sposobem budowania napięcia i historii. Wiedźmin to bohater dość bezwzględny, który wie czego chce i nie pozwala się zastraszyć. Jego miecz tnie głęboko, a twarz nie zna wzruszenia. Przy takiej historii można się na chwilę zapomnieć i zatopić w tym świecie. Dopracowana historia, napisana z pasją, którą od lat doceniają miłośnicy fantastyki. 



22 komentarze:

  1. "Wiedźmin" to już dla mnie klasyka. Cała seria opowieści o Geralcie już dawno za mną, ale czasem myślę nad powrotem do tych książek. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zazdroszczę okropnie! Ciekawe, kiedy mi będzie dane zapoznać się z serią :)

      Usuń
  2. Twórczość Sapkowskiego mam w najbliższych planach i mimo, że powtarzam to już chyba od roku to w końcu pójdę do biblioteki i wypożyczę pierwszą część.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ach, wciąz powtarzam sobie to samo :)

      Usuń
  3. Czytałam zarówno to opowiadanie, jak i całą sagę. Twórczość Sapkowskiego jest naprawdę świetna :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że poznam całą :)

      Usuń
  4. Powinnam się wreszcie zabrać za sagę o Wiedźminie, fragment omawiany na języku polskich bardzo mi się spodobała, myślę, że zacznę od opowiadania. ;)

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też chyba niedługo zwrócę sie ku całej sadze :)

      Usuń
  5. Nie czytałem ani normalnego Wiedźmina, ani żadnego opowiadania o nim, ale obiecuję w końcu to przeczytać. Już miałem parę podejść, które niestety jeszcze nie doszły do skutku ;p.

    Jednak wydanie, które posiadasz z chęcią bym przygarnął :).

    Pozdrawiam!
    Melon

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To bardzo niedoskonałe wydanie, choć z ciekawymi rysunkami, ale posiada tyle literówek, że az strach! :)

      Usuń
    2. Ale ważne, że są rysunki :D.

      Usuń
  6. Wiedźmina znam tylko z gier i przyznam, że to mi wystarczy. Jakoś do twórczości Sapkowskiego mnie w ogóle nie ciągnie. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja do tej pory też tylko z gier :)

      Usuń
  7. Wchłonęłam całą sagę o Wiedźminie w kilka wieczorów. Uwielbiałam te książki, poczucie humoru autora też :) czasem się zastanawiam czy nie wrócić do powieści.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chciałam jeszcze tylko dodać, że film i serial były koszmarne. Szkoda.

      Usuń
    2. Nie oglądałam serialu i filmu, ale rzeczywiście słyszałam, że są straszne :)

      Usuń
  8. Twórczość tego autora mam w swoich czytelniczych planach. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie poznałam jeszcze twórczości Sapkowskiego, także wszystko przede mną.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krok po kroku, bo trochę tego jest :)

      Usuń
  10. Niestety fantastyka to nie jest mój ulubiony gatunek do czytania, choć owszem nawet mnie laikowi nazwisko Autora obiło się o uszy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I ja rzadko czytam, ale od czasu do czasu warto :)

      Usuń